Zgodni w działaniu - zasadność zgłaszania naruszeń
Kompleksowe funkcjonowanie systemu zarządzania zgodnością (Compliance) w Lubelskim Węglu „Bogdanka” S.A. obejmuje działania zmierzające do wspierania i promowania zachowań etycznych, zgodnych z przepisami prawa oraz z obowiązującymi w Spółce procedurami i standardami etycznymi. Jednym z elementów tego systemu jest polityka zgłaszania naruszeń, w ramach której poprzez naruszenie rozumieć należy każde działanie lub zaniechanie, które prowadzi lub może prowadzić do wystąpienia szkody lub utraty reputacji przez Spółkę, jej klientów, bądź Pracowników, w szczególności mogą to być działania bezprawne, nieuczciwe lub nieetyczne, naruszające prawo i obowiązujące akty wewnętrzne.
Wczesne wykrycie Naruszenia i zastosowane w konsekwencji działania naprawcze prowadzą do obniżenia bądź całkowitego wyeliminowania ryzyka utraty reputacji przez Spółkę, a kultura otwartości i uczciwości prowadzi do wzrostu zaufania i jest wyraźnym sygnałem braku tolerancji dla zachowań niezgodnych z prawem lub standardami etycznymi. Podkreślić należy, że zgłaszanie naruszeń za pomocą stworzonych kanałów informacyjnych musi odbywać się w bezwzględnym przekonaniu zgłaszającego, iż informację są prawdziwe. Zgodnie z obowiązującą Polityką zgłaszania naruszeń przekazywanie informacji ze świadomością nieuczciwego zgłoszenia, a więc przekazywanie nieprawdziwych informacji, celem których jest zdyskredytowanie drugiej osoby, wywołanie konfliktów i nieporozumień, zazdrość, próby wywierania mobbingu na współpracowniku czy też zwyczajna złośliwość jest traktowane jako zgłoszenie w złej wierze, które może pociągnąć za sobą konsekwencje dyscyplinarne. Pragniemy przypomnieć, że każdy z pracowników naszej Spółki jest odpowiedzialny za przestrzeganie kultury Compliance, choć dla wielu z Was może wydawać się, że są to wymyślone przepisy to jednak w praktyce dzięki prawidłowemu funkcjonowaniu tego systemu każdy z nas może czuć się bezpiecznie w wykonywaniu swojej pracy.